نجات آب

مصرف بهینه آب درمنزل

مصرف بهينه آب                                                                                                                                                           آب  زير بناي سلامتي و حيات انسان است . وقتي شير آب را در خانه باز مي كنيد و آب سرد و زلالي جاري مي شود ‍كمتر به كمبود آن فكر ميكنيد .
متاسفانه 5/2 از مردم نيا از آب سالم محرومند . طبق اعلام سازمان جهاني بهداشت روزانه 30 هزار نفر از مردم دنيا به علت كمبود آب سالم و بهداشتي ميميرند . در واقع مثل اين است كه در مجاورت و همسايگي من و شما هر روز مردم يك شهر 30 هزار نفري از فقدان آب بهداشتي جان مي سپارند ! و برابر با آمار سازمان جهاني بهداشت 80%‌از بيماريهايي كه مردم دنيا از آنها رنج مي برند به طور مستقيم مربوط به عدم تامين آب بهداشتي و كافي است . خود ما بزرگترين دشمن خويش هستيم زيرا همين آب هاي موجود را نيز آلوده و غير قابل استفاده مي كنيم و يا اين ماده با ارزش براي حيات را با مصرف بي رويه هدر مي دهيم . اين كار باعث تقسيم ناعادلانه آب براي بشر شده و هستي و تعدادي از افراد بي گناه را به خطر مي اندازد .

روش هاي مصرف بهينه آب در خانه
--                                                                                                                        باهر دقيقه دوش گرفتن بين 20-40 ليتر آب مصرف مي شود.
بنابراين بهتر است زمان مورد نياز براي دوش گرفتن را كاهش دهيم و استفاده از وان نيز ضروري است .
-- مي توانيم با استفاده از ليوان آب ، دندانهاي خود را مسواك بزنيم و هنگام مسواك زدن جريان آب را قطع كنيم .
هنگام وضو گرفتن شير آب را بدون استفاده باز نگذاريم .
-- مواظب خرابي سيفون توالت ها باشيم  چون در صورت خرابي حدود 150 ليتر در شبانه روز آب هدر مي رود .
-- چكه كردن و نشت آب از شير و لوله ها موجب هدر رفتن مقدار زيادي آب در هر 24 ساعت مي شود . پس همواره شيرها را بررسي كرده و در صورت خرابي در مورد رفع اين مشكل و تعويض واشر آن ها اقدام نمائيم .
-- هنگام شستن ميوه و سبزي شير آب و راه خروجي ظرفشويي را بسته و آن را تا نيمه پر از آب نموده و سپس سبزي و ميوه را در آن خيسانده و ضد عفوني نموده در پايان سبزي ها را با دوش مخصوص آبكشي كنيم .
-- ماشين لباسشويي را با حداكثر ظرفيت مورد استفاده قرار دهيم . به اين معني كه هنگامي از آن استفاده كنيم كه لباس به اندازه كافي جمع شده باشد و درنتيجه ماشين با ظرفيت كامل كار كند .
-- چند بطري آب آشاميدني در يخچال بگذاريم تا ناچار نشويم شير آب را براي خنك شدن باز گذاشته و مقدار قابل توجهي آب را هدر دهيم . استفاده از يخ نيز مفيد خواهد بود .
-- باغچه را تنها در ساعات خنك روز آبياري كنيم . اين كار از رشد گياهان انگلي جلوگيري مي كند و تبخير آب را به حداقل مي رساند .

مصرف بهینه آب درمنزل
-- گذرگاه و پله ها را با جارو پاكيزه نگه داريم .  اگر اين كار را با شيلنگ انجام دهيم مقدار زيادي آب به هدر خواهد رفت .
-- براي شستن اتومبيل از چند سطل آب به جاي شيلنگ استفاده كنيم .
-- كولر آبي را بازديد كنيم و در صورت اتلاف آب شيرهاي شناور بادوام و محكم به كار ببريم .
-- معمولاً كودكان بازي با آب را دوست دارند و مقدار زيادي آب را هدر مي دهند . بنابراين توصيه مي شود كودكان با آب بازي نكنند. 
-- در فصل تابستان و به خصوص در گرمترين ساعات روز كه مصرف آب بيشترين حد خود را دارد سعي كنيد مصارف غير ضروري را كاهش دهيد تا آب به همه تعلق گيرد و فشار آن كاسته نشده و يا قطع نگردد .
-- با استفاده از يك آجر و يا بطري ظرفيت سيفون و يا فلاش تانك توالت را كاهش دهيم .
-- آب را دور نريزيد مگر اينكه مطمئن شويد ديگر نمي توان آن را مصرف كرد . مطمئناً مصرف بي رويه آب بي توجهي به ديگران و صرفه جويي به معني مصرف متعادل است نه كاهش مصارف ضروري از همين امروز به فكر صرفه جويي در مصرف آب تصفيه شده باشيم و در پايان هر روز از خود بپرسيم كه امروز چقدر صرفه جويي كرديم ؟

چه بايد كرد ؟در مصرف آب تصفيه شده ، صرفه جويي نماييد كه ساير هموطنان ما نيز بتوانند از آن استفاده نمايند زيرا مصرف بي رويه آب نه تنها بحران كم آبي را تشديد مي كند ، بلكه موجب توليد فاضلاب بيشتري شده و مشكلات زيست محيطي و اقتصادي فراواني را در دفع بهداشتي بودن آن اطمينان داشته باشيد .
-- از آلوده نمودن آب رودخانه ها و ساير آب هاي سطحي به هر طريق ممكن بپرهيزد .
و به هيچ عنوان زباله و يا فاضلاب را به داخل آب ها نريزيد .
-- از آب رودخانه ها براي آشاميدن استفاده نكنيد  و در صورت نياز آن را بجوشانيد .
-- به جاي استفاده از كودهاي شيميايي بهتر است از كودهاي طبيعي ضد عفوني شده استفاده نماييد .
-- در مواردي كه امكان پذير است از وسايل كاهش دهنده مصرف نظير شيرهاي قطع و وصل ،‌ سر شيرهاي پودر كننده و شيرهاي فشار شكن استفاده نماييم .

الگوي مصرف

 آب مصرفی هر فرد در شبانه روز مي تواند 150 ليتر باشد .

-- آبياري باغچه و نظافت خانه                  10  ليتر

-- آشاميدني                                          5   ليتر

-- پخت و پز                                            15  ليتر

-- لباسشويي                                        20  ليتر

-- دستشويي                                        30  ليتر

-- كولر و تهويه                                        5   ليتر

-- استحمام                                           50  ليتر

-- ظرفشويي                                         15  ليتر



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : 2 / 3 / 1394برچسب:, | 17:53 | نویسنده : سپیده |